reklama

Pannonhalma

Vyviezli sme sa na kopec a pred moderným objektom sme zaparkovali. Pán pri pokladni nás síce uvítal maďarský, ale vôbec mu nevadilo, keď sme ho presmerovali na angličtinu. Bohužiaľ obhliadku s anglickým výkladom o 16.00 mal vypredanú a tak nám ponúkol turnus o 15,00 s mladučkou maďarskou sprievodkiňou. Aby sme z toho niečo mali, vytlačil mam osem strán popisu obhliadky v češtine. Ta mladucha tam stala a zo záujmom sledovala našu konverzáciu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Pannonhalma je kúsok od akéhokoľvek miesta na Slovensku. Od Tátry 240 km, Pozsony 87 km a Kassy 290 km. Takže sa v pohode vyberte na taký malý sobotňajší výlet.

Obrázok blogu

Prehliadka začala poetickým filmom o opátstve a pokračovala presunom k brané opátstva. Mladá nás požiadala o lístky. Siahol som do vrecka a podal. Ona na ne pozerala, potom si ich nechala v ruke. Sledoval som ju nechápajúc čo sa jej nezdá. Všimol som si, že ostatní je podali lístky inej farby a nejaké užšie. Odchovanec starých časov, vo mne situáciu vyriešil konštatovaním, že cudzinci majú iné vstupenky než domorodci. Ale to krásno macate dievča sa usmialo, kúsok odtrhlo s našich lístkov a so slovami Kessenem nás pozvalo ďalej. Cely čas vždy keď na mňa zablúdila pohľadom sa usmiala.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doma som zistil prečo. Keď som si vyberal z vrecka veci, zistil som, že vo vrecku mam kompletne lístky z opátstva Pannonhalma aj s ústrižkami ale zato mam odtrhnuté ďalšie časti z lístkov z korunovačného chrámu zo Székesfehérváru.

Pikošky:

Ten turnus o 16.00 absolvovali Japonci, ktorých doviezol česky autobus. Áno! Presne tak, Česi vozia Maďarom turistov. Ale nie je sa čo čudovať, to je historická tradícia. Už roku 1000 doniesol budúci biskup Astrik pôvodom z českého břevnovského kláštora, kráľovskú korunu vtedy budúcemu Sv. Štefanovi z Ríma. Veď preto aj ma v Pannonhalme sochu. Aby sme sa rozumeli Astrik, nie šofér autobusu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na ceste k pamätníku Milénia je socha Sv. Štefana. Moderna socha. Žiaden kôň s vajčiskami ani žiaden romantizujúci svätec s čačkami. Obyčajný odhodlaný chlap s jednoduchou korunou a s mečom, ktorým šíril svoju vládu a Písmo. Pači sa mi. A tiež ju robil sochár čo upatlal aj Lenina, ale napodiv nezabil v sebe súdnosť.

Obrázok blogu

Popis kláštora a toho čo tam je vidieť, odo mňa nečakajte. Veľmi dobre je urobený v tomto blogu Zoltána Willanta http://willant.blog.sme.sk/c/213368/Pannonhalma.html

A aby som nezabudol, diskutovať nemôžem. Admini mi zarazili diskusiu, lebo som použil latinské slova, ktoré ma vdp. Michal Sojka v roku 1969 naučili na náboženstve. Je to daň za klasické vzdelanie, ktoré sa dnes už mnohým nedostáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Diskusný dodatok: Použil som slova NIHIL OBSTAT a IMPRIMATUR ktorymi sa schvaluju do tlače krestanske knihy. prvé znamena: Nič neprekáža (vytlačeniu) a druhy Nech je tlačene.

Diskusný dodatok pre IM a JM: ja nefotím ľudi bez ich súhlasu. kedže jedine dve oslovenia damy v madarčine, ktoré poznám s z Tisícročnej včely: "Eržika ja ťa serelem" a z Dobrodružstva pri obžinkoch: Kőzy boskavam a to vraj nie je o fototení, tak fotku dievčaťa nemam.

Diskusný dodatkok pre slusnyobcan: vieš pri prihlaseni sa mi objavilo toto: Chyba. Vaša požiadavka bola pozastavená, pretože vaše konto je zablokované. Pre viac informácií o dôvodoch blokovania, prosím, kontaktujte administrátorov služby cez náš formulár.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ked som to vyplnil - nič. .Proste som sa mylil. Asi to nebola latinčina ale ekonomika. Ta naozaj nepusti.Proste treba vyplniť a zaplatiť "piano", a basta fidly. Pianistov nemažu, lebo oni kapsu mažu.

Pavol Satko

Pavol Satko

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  1x

antik.pk@gmail.com Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu